Motoričke veštine: kretanje kao put ka samostalnosti
Oko prvog rođendana mnoga deca prave svoje prve samostalne korake, što je jedan od najuzbudljivijih trenutaka za roditelje. Nakon što dete počne da hoda, ubrzo sledi trčanje, penjanje, a ponekad i skakanje. Psihomotorni razvoj i fina motorike se takođe ubrzavaju: dete počinje da hvata sitne predmete, slaže kocke, koristi pribor za jelo, listanje stranica knjige postaje preciznije.
Sa 13-14 meseci većina dece hoda samostalno ili uz malu pomoć. Počinju da usavršavaju hodanje i postaju sigurnija na nogama. Mogu da savijaju kolena i sede bez pomoći.
Sa 15-16 meseci hodaju sa sve većom sigurnošću, a neka već počinju da trče. Počinju da se penju na nameštaj i guraju igračke na točkićima.
Sa 17-18 meseci usavršavaju hodanje, trčanje i penjanje. Počinju da šutiraju loptu i vuku igračke dok hodaju. Razvijaju bolju kontrolu nad finom motorikom, poput slaganja kockica.
Između 19. i 21. meseca deca postaju veštija u penjanju i mogu pokušati da se popnu uz stepenice uz pomoć. Počinju da trče stabilnije i da šutiraju loptu s više preciznosti. Fina motorika se poboljšava – mogu pokušati da crtaju jednostavne linije ili krugove.
Sa 22-24 meseca deca sada sigurno trče i počinju da skaču s obe noge. Mogu se samostalno penjati uz stepenice uz minimalnu pomoć. Počinju da koriste pribor za jelo s više uspeha i piju iz čaše.
Podstaknite dete da vežba svoje motoričke veštine kroz igru. Igračke koje se guraju, kocke za slaganje, i jednostavne slagalice su odlične za razvijanje koordinacije ruku i očiju. Obezbedite sigurnu, ali stimulativnu okolinu za igru, gde dete može slobodno da istražuje bez mnogo ograničenja. Pohvalite svaki njihov uspeh, bez obzira koliko mali bio, jer to gradi njihovo samopouzdanje.
Kognitivni razvoj: otkriće svetova kroz igru
Kognitivne sposobnosti deteta između prve i druge godine značajno se razvijaju. Deca počinju da razumeju uzročno-posledične veze, poput toga da pritiskom na dugme igračka proizvodi zvuk. Takođe, uče da rešavaju jednostavne probleme i počinju da prepoznaju predmete i slike u knjigama. Njihov vokabular se ubrzano proširuje, a reči postaju alat za izražavanje potreba i želja.
Deca sa 13-14 meseci počinju da prepoznaju i imenuju poznate predmete. Uživaju u igračkama koje proizvode zvuke ili se kreću. Razumeju jednostavne instrukcije poput „Daj mi loptu“.
Sa 15-16 meseci počinju da rešavaju jednostavne probleme, kao što je guranje igračke kroz vrata. Razumeju više reči i mogu izgovoriti nekoliko jednostavnih reči, poput „mama“ i „tata“.
Sa 17-18 meseci deca počinju da koriste jednostavne fraze od dve reči, poput „hoću vodu“. Razvijaju sposobnost da prate jednostavne dvoslojne instrukcije, npr. „Uzmi loptu i daj mi je“. Uživaju u igrama koje uključuju slaganje ili umetanje predmeta u odgovarajuće otvore.
Između 19. i 21. meseca rečnik se brzo širi, a deca počinju da koriste do 50 reči. Pokazuju interesovanje za jednostavne slagalice i igre sa umetnutim oblicima. Počinju da povezuju slike s rečima u knjigama.
Kada imaju 22-24 meseca deca mogu da koriste rečenice od dve do tri reči i da pitaju jednostavna pitanja. Razumeju pojmove poput „veliko“ i „malo“ i mogu grupisati predmete po veličini. Uživaju u pričama i knjigama, često tražeći da im se omiljene priče ponove.
Podstaknite razvoj govora i razumevanje sveta oko sebe tako što ćete detetu često čitati knjige, pričati o stvarima koje vidite tokom šetnji i imenovati predmete i ljude u okolini. Jednostavne igre sa skrivanjem predmeta mogu pomoći u razvijanju koncepta trajnosti objekta, dok su slagalice odličan način da se podstakne logičko razmišljanje.
Socijalne veštine: prvi koraci ka interakciji
U ovoj fazi, deca postaju svesnija drugih ljudi u svojoj okolini i počinju da razvijaju prve oblike socijalne interakcije. Paralelna igra (gde se deca igraju jedno pored drugog, ali ne nužno zajedno) postaje uobičajena. Dete takođe počinje da prepoznaje i izražava emocije poput radosti, tuge, ili frustracije.
Sa 13-14 meseci počinju da imitiraju ponašanje odraslih, poput razgovora na telefonu ili mahanja. Pokazuju interesovanje za druge ljude, ali se još uvek igraju paralelno, ne zajedno.
U periodu 15-16 meseci pokazuju ljubav prema poznatim osobama kroz zagrljaje ili osmehe. Počinju da pokazuju nezavisnost, ali se lako frustriraju kada ne mogu da postignu željeni rezultat.
Sa 17-18 meseci počinju da prepoznaju sebe u ogledalu i postaju svesna svog identiteta. Imitiraju svakodnevne aktivnosti, poput kuvanja ili hranjenja lutaka. Mogu pokazati stidljivost prema nepoznatim osobama.
U preiodu između 19 i 21 meseci postaju svesna rutine i mogu pokazati otpor prema promenama. Uče da se igraju jednostavnih igara s drugim decom, iako se još uvek fokusiraju na sopstvenu igru. Pokazuju emocije, poput radosti ili frustracije, na izraženiji način.
Sa 22-24 meseca postaju svesnija emocija drugih ljudi i mogu pokušati da uteše drugu osobu. Počinju da igraju simboličke igre, gde se pretvaraju da su likovi iz svakodnevnog života. Počinju da razvijaju osećaj za vlasništvo i mogu pokazati otpor prema deljenju igračaka.
Ovaj period je odličan za podsticanje socijalnih veština. Organizujte igre s drugom decom, ali imajte na umu da deca u ovom uzrastu još uvek uče kako da dele i da komuniciraju s drugima. Budite strpljivi i nežni, pomažući im da razumeju emocije i načine na koje mogu da izraze svoja osećanja. Pozitivan primer iz vašeg ponašanja prema drugima je ključan za njihov razvoj.
Podstaknite psihomotorni razvoj: kako pomoći detetu da raste
Svako dete je jedinstveno i razvija se svojim tempom, ali kao roditelji, možete mnogo učiniti kako biste podržali ovaj prirodni proces. Postavljanje rutina, poput redovnog čitanja pre spavanja ili zajedničkih obroka, pomaže detetu da se oseća sigurno i voljeno. Igrajte se s njima svakodnevno, pružajući im prilike za učenje kroz iskustva, ali i kroz vaše vođstvo.
Ne zaboravite da je ljubav i pažnja najvažniji deo podrške detetovom razvoju. Biti prisutan, slušati, i odgovarati na njihove potrebe stvara sigurno okruženje u kojem dete može slobodno da istražuje i uči.
Psihomotorni razvoj dece između prve i druge godine je kompleksan, ali fascinantan proces koji postavlja temelje za njihov dalji rast i napredak. Kao roditelj, vaš nežan i prijateljski pristup može značajno doprineti njihovom uspehu. Uživajte u svakom trenutku i znajte da svaki mali korak koji preduzimate kako biste podržali svoje dete čini veliku razliku.
Saveti za roditelje po mesecima:
13-14 meseci – fokusirajte se na pružanje stabilne podrške tokom hodanja i podstičite istraživanje sigurnih prostora.
15-16 meseci – uvedite jednostavne igre sa skrivanjem i pronalaženjem predmeta kako biste podstakli kognitivni razvoj.
17-18 meseci – uključite dete u svakodnevne aktivnosti poput postavljanja stola, čime se podstiče socijalna interakcija i nezavisnost.
19-21 mesec – pružite im više prilika za igru s drugom decom kako biste podržali razvoj socijalnih veština.
22-24 meseca – redovno čitanje i pričanje priča podstiču jezički i kognitivni razvoj, a igre koje uključuju pretvaranje pomažu u razvoju mašte.