Logoped je stručnjak koji se bavi dijagnostikovanjem, prevencijom i tretmanom poremećaja govora, jezika, glasa i komunikacije kod dece i odraslih. Kod dece, logoped ima ključnu ulogu u ranom otkrivanju kašnjenja ili poteškoća u govornom razvoju, kao i u pružanju odgovarajuće podrške i terapije. Rad sa logopedom pomaže deci da razviju veštine potrebne za jasnu i tečnu komunikaciju, što je osnovno za njihov socijalni, emocionalni i akademski razvoj.
Koje norme u razvoju govora treba pratiti kod deteta od rođenja do prve godine života?
Razvoj govora i jezika počinje još od rođenja. U prvoj godini života, sledeće norme su od ključnog značaja:
0-3 meseca: Bebe reaguju na zvuke iz okoline, prepoznaju glasove roditelja i počinju da proizvode prve zvukove poput gugutanja.
3-6 meseci: Počinju da brbljaju proizvodeći nizove glasova, a često se smeju i vokalizuju kao odgovor na interakciju s odraslima.
6-12 meseci: U ovom periodu, bebe počinju da imitiraju glasove, prepoznaju svoje ime i jednostavne reči poput „mama“ i „tata“. Brbljanje postaje složenije, a oko prvog rođendana može se pojaviti prva reč.
Kako se govor razvija kod deteta od prve do treće godine?
Ovo je period intenzivnog razvoja govora i jezika. Sledeći koraci su karakteristični:
12-18 meseci: Dete obično zna nekoliko reči, razume jednostavne instrukcije, i koristi gestove poput mahanja. Oko 18 meseci, dete bi trebalo da zna najmanje 10-20 reči.
18-24 meseca: Vokabular brzo raste, i dete počinje da kombinuje dve reči kako bi izrazilo jednostavne rečenice, poput „mama ide“ ili „hoću mleko“. Takođe, razume više nego što može da kaže.
2-3 godine: Dete može da koristi rečenice od tri ili više reči, postavlja pitanja i razume jednostavne priče. U ovom periodu, rečnik deteta se znatno proširuje, a govor postaje razumljiviji za ljude izvan porodice.
Šta se očekuje od treće do pete godine u razvoju govora?
Tokom ovog perioda, dete značajno usavršava svoje govorne i jezičke veštine:
3-4 godine: Dete koristi složenije rečenice, postavlja pitanja, koristi zamenice (ja, ti, on) i vodi razgovore. Počinje da priča jednostavne priče i većinu reči izgovara jasno.
4-5 godina: Dete priča potpunim rečenicama, koristi prošlo i buduće vreme, razlikuje reči prema značenju i formira složenije rečenice. Njihov govor je uglavnom razumljiv i za strance, a deca su sposobna da se uključe u dijaloge sa odraslima i vršnjacima.
Koje veštine govora i jezika treba da budu razvijene kod deteta pre polaska u školu?
Do polaska u školu, dete bi trebalo da poseduje sledeće veštine:
5-6 godina: Dete koristi pravilno gramatiku i strukturu rečenica, može da prepriča događaje i priče, koristi rečnik od nekoliko hiljada reči i razume složenije instrukcije. Takođe, trebalo bi da bude sposobno da prati razgovor, postavlja i odgovara na pitanja, te da jasno izražava svoje misli i osećanja.